Reactie op de plannen van gemeente Molenlanden voor 2022

Dit jaar zijn wij op zes punten ingegaan tijdens de behandeling van de kadernota voor 2022. In die nota staan de plannen die gemeente Molenlanden heeft voor het komende jaar. In verband met de verkiezingen in maart 2022 heeft de gemeente minder plannen dan voorgaande jaren. Dat vinden wij jammer, maar wel verstandig.

Aandachtspunten

• Wonen: wij vinden het belangrijk dat onze eigen inwoners een huis in hun eigen gemeente kunnen vinden. Dat geldt zowel voor de koopwoningen als de huurwoningen. Wij vroegen de wethouder of wij iets konden leren van de gemeente Vijfheerenlanden. Daar is recent ook gesproken over het mogelijk geven van voorrang aan de inwoners van de eigen gemeente. Onze gemeente blijkt al deze mogelijkheden al in het oog te hebben. Aangezien de ChristenUnie ook aandacht vroeg voor deze mogelijkheden en vervolgens hierover een motie opstelde, hebben wij ons hierbij aangesloten.
  • Veiligheid: wij vinden dat je je als inwoners veilig moet voelen in je woon- en leefomgeving. Dat je moet kunnen vertrouwen op de politie en de BOA's. Tevens willen wij dat er aandacht is voor de vermenging van de onderwereld met de bovenwereld. Ook veilig kunnen wonen achter onze dijken vinden wij belangrijk. Goed uitvoerbare evacuatieplannen vinden wij een must. Wij vroegen de burgemeester hoe hij  van plan is om onze inwoners te laten weten dat veiligheid hoog op de agenda van de gemeente staat. Hij zei dat hij dit zeker aan de inwoners zal laten weten en overweegt om hiervoor zijn column in Het Kontakt te gebruiken. Wij hopen dat de burgemeester meerdere columns zal schrijven over de diverse vormen van veiligheid in onze gemeente.
  • Regionale energiestrategie (RES): Er ligt nu een bod van onze gemeente aan Het Rijk. Langzamerhand wordt steeds meer duidelijk dat inwoners en bedrijven geen grote windmolens dichtbij willen. Het betrekken van de inwoners en bedrijven bij de ideeën over de windmolens in onze gemeente vinden we daarom erg belangrijk. Wij spoorden daarom de wethouder aan om inwoners en bedrijven echt vooraf te betrekken, als er in onze gemeente gekeken moet gaan worden naar de locaties voor mogelijke plaatsing van windmolens.
  • Afval: In onze gemeente zal DIFTAR ingevoerd worden. Ook wij hebben daar mee ingestemd, maar als blijkt dat een ingreep nodig is omdat dit niet goed werkt, dan zetten wij in op nascheiding. In dat geval is de plastic-container niet meer nodig.
  • Een raadsakkoord: Momenteel is er in Molenlanden een coalitie en een oppositie in de gemeenteraad. Er zijn echter ook andere manieren waarop de lokale politiek kan plaatsvinden. Een voorbeeld is een raadsakkoord. Hierbij zetten alle partijen hun handtekening onder een akkoord. Wij denken dat dit in Molenlanden mogelijk is, doordat wij meer overeenkomsten tussen partijen zien dan verschillen. Wel zitten er voor- en nadelen aan een raadsakkoord. Tijdens de heisessie van de raad in het najaar willen wij daar graag verder over praten.
  • Lokale belastingen: Het is mogelijk dat er bezuinigingen aan komen. In de kadernota staan al diverse mogelijkheden genoemd. Wij zijn een absoluut tegenstander van het extra verhogen van de woonlasten en de belastingen voor onze inwoners en onze bedrijven. Wij willen de huidige tarieven houden. Wij gaan dus niet voor verhogingen.

Moties

Zelf schreven wij een motie die ging de lokale belastingen en excellente dienstverlening. De motie over wonen van de ChristenUnie dienden wij mee in.

1. Met de motie Betaalgemak voor de inwoners van Molenlanden met een QR-code voor lokale belastingen riepen wij het College op om te onderzoeken of deze manier van betalen ook in Molenlanden mogelijk kan zijn. De reden dat wij dit vroegen, was dat wij vinden dat het kunnen betalen met een QR-code hoort bij de excellente dienstverlening die onze gemeente wil bieden. De motie werd aangenomen. Meer informatie is te lezen in het artikel over onze motie.
  2. De motie over wonen werd opgesteld door de ChristenUnie en door alle partijen mee ingediend. In deze motie werd het College opgeroepen om nu versneld te onderzoeken of diverse instrumenten, die in de Woonvisie genoemd zijn, gebruikt kunnen worden. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om een doelgroepenverordening en een antispeculatiebeding. Dit zijn mogelijk manieren waarop eigen inwoners bij woningen voorrang kunnen krijgen op inwoners van andere gemeenten.

Conclusie

In onze bijdrage bij de kadernota zijn wij ingegaan op een aantal onderwerpen die wij belangrijk vinden voor 2022: wonen, veiligheid, de regionale energiestrategie, afval en lokale belastingen. Dat is de reden dat wij deze onderwerpen zeer goed in de gaten zullen houden!