Motie Betaalgemak voor inwoners van Molenlanden met QR-code voor lokale belastingen

Momenteel kunnen inwoners de lokale belastingen op drie manieren betalen. Via een automatische incasso, internetbankieren of een overschrijdingskaart van de eigen bank. Op de belastingaanslag staat geen QR-code.

Hoe werkt een QR-code?

Het scannen van een QR-code kan door de app Camera op de mobiele telefoon te openen en voor de code te houden. Hierna kan geklikt worden op de melding die verschijnt met de achterliggende link. Bij het scannen van de QR-code op de papieren belastingaanslag kunnen inwoners direct via zijn/haar eigen bank betalen. Als inwoners de belastingaanslag via de berichtenbox van MijnOverheid ontvangen, kan er na het scannen van de QR-code betaald worden via een betaalverzoek in iDeal.

Waarom een QR-code?

Betalen via een QR-code kan makkelijk en snel. Diverse gemeenten bieden deze service al aan hun inwoners. Gemeente Molenlanden wil graag excellente dienstverlening bieden. Wij vinden dat het kunnen betalen van de lokale belastingen via een QR-code dan zeker een optie hoort te zijn.

Motie

In de motie vragen wij om te onderzoeken of inwoners van Molenlanden de mogelijkheid gegeven kan worden om hun lokale belastingen via een QR-code te betalen. Progressief Molenlanden diende deze motie met ons in. Het CDA, SGP en CU stemden in. Doe Mee stemde tegen. Hierdoor werd onze motie met 19 stemmen voor aangenomen. De wethouder gaat nu aan de slag en zal ons in september/oktober 2021 informeren over de uitkomsten van het onderzoek. Wij hopen dat de wethouder met positief nieuws terugkomt bij de raad.