Onze bijdrage in de gemeenteraadsvergadering van 23 januari jl. over het vaststellen van de shortlistlocaties voor Windturbines.

VVD Molenlanden is geen klimaatontkenner en ook wij staan volledig achter de gewenste Energietransitie. Tis alleen de vraag HOE je dat doet en met welke tussenstappen. Wij willen ook de doelen in 2050 bereiken, maar zetten in op innovaties zoals bijvoorbeeld geothermie, biogas, waterstof en kernenergie. Ja, dit is echt op tijd om ook de doelen te realiseren in de komende 25 jaar, dus vóór 2050.

Op de korte termijn kiezen wij nu dus voor zon op de daken en wind op zee. Dat betekent dat we terug moeten naar de tekentafel. Want ons RES-bod was en is veel te ambitieus EN bijna het dubbele wat het Rijk en Provincie van ons vroegen. Als we een nieuw realistisch bod neerleggen anno 2024 in de combinatie zon/wind, waarbij het nog niet gerealiseerde windgedeelte voor rekening van Gorinchem (lees Groote Haar) komt, lossen wij de verwachting in.

Wij werken als RES mee aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord en kunnen NOOIT, maar dan ook nooit, door andere overheden gekapitteld worden. Wij leveren onze bijdrage namelijk volgens de aangepaste afspraak.

Het vergt moed om ook te durven zeggen: we hebben destijds een te grote broek aangetrokken op basis van onjuiste en te optimistische cijfers en inschattingen. We moeten het windbod aanpassen en realistisch maken: terug naar de tekentafel dus.

Ik richt mij ook tot mijn collega raadsleden: Het vergt politieke moed om te zeggen: Deze shortlist, daar gaan wij niet mee akkoord. Wat jullie allemaal, met uitzondering van de VVD, feitelijk zeggen is: op één van deze Molenlandse shortlist-locaties gaan wij minimaal 4 van deze MEGA turbines realiseren. Misschien dan niet op KLM, maar wel op een van de andere drie, bij Hoogblokland of bij Oud-Alblas. Dat is echt wat anders dan: laten we de inwoners de kans geven in het participatieproces om uit te leggen waarom deze locaties in Molenlanden minder geschikt zijn dan Avelingen. We stellen namelijk vandaag de shortlistlocaties vast en op minimaal 1 van die plekken komen ten minste 4 van deze mega-turbines te staan.

VVD Molenlanden vindt geen enkele locatie in Molenlanden geschikt en vindt het politiek niet sterk om tegen je inwoners te zeggen: ga maar roepen en wie zich het beste verenigt en het hardst roept, die krijgt ze niet. Wat een onrust, stress en spanning veroorzaak je op deze manier. Het kan en moet echt anders. Dat zijn wij verplicht richting onze inwoners die op en rond de zoekgebieden wonen en werken. Natuurlijk zijn er altijd mensen en bedrijven die een graantje meepikken van windturbines en daarom voorstander zijn. Maar de overgrote meerderheid ziet het écht niet zitten om die windturbines in Molenlanden te plaatsen.

Wij zeggen en blijven daarom zeggen: Geen nieuwe grote windturbines in Molenlanden. Dat is niet in het belang van onze gemeente, noch in het belang van onze inwoners. En precies daarom zit ik in de politiek.

Voorzitter,

Wij zijn ervan overtuigd dat dit het enige en juiste pad is voor onze gemeente.

Arno van den Hof, Raadslid VVD Molenlanden