Algemene Beschouwingen 2024 VVD Molenlanden

Op 29 juni 2023 verzorgde ons raadslid Arno van den Hof de bijdrage vanuit onze fractie voor de Algemene Beschouwingen 2024. Met 5 punten vulde Arno de ‘ankers’ van onze lokale liberale standpunten in.

© Gemeente Molenlanden

Beste voorzitter, college, raads- en commissieleden, toehoorders hier en thuis via de livestream.

De Kadernota 2024 ligt voor ons. Allereerst danken we de wethouder en de afdeling financiën voor al het werk dat is verzet en complimenteren we ze graag met de leesbaarheid en duidelijkheid van de stukken. Wij zien dat het college anticipeert op de ‘draaiende financiële wind’ en zichzelf in deze kadernota oplegt om bij het opstellen van de begroting 5 ton te gaan bezuinigen. Wij vinden dit verstandig en pro-actief en het verder verhogen van de lasten geen goed idee.

Als VVD-fractie benoemen we graag de volgende punten:

• Als gemeente zijn we voor een groot deel afhankelijk van de gelden die beschikbaar gesteld worden door het Rijk. Denk aan het Gemeentefonds en de extra gelden voor de Jeugdzorg;

• Afgelopen jaren viel de rijksbijdrage vanuit het Gemeentefonds voor Molenlanden mee, maar we zien dat de trend de komende jaren echt gaat kantelen. Bezuinigingen vanuit het rijk gaan naar verwachting resulteren in een minder grote bijdrage voor onze gemeente.

• We hebben vele toekomstige projecten die substantiële investeringen gaan vragen van de gemeente. Onder andere de uitvoering van het integraal huisvestings- en accommodatieplan. Dit betekent dat we keuzes moeten maken.

• Wij vinden realistisch begroten een must. Want aan het einde van ieder jaar flink geld overhouden, dus bijna structureel, geeft een vertekend beeld.

In ons betoog willen we kort stilstaan bij het financiële, maar zeker ook bij wat wij als VVD Molenlanden belangrijk vinden. De Kadernota is toch het politieke hoogtepunt van het beleid van onze gemeente. De visie van iedere fractie verdient de aandacht.

Voor het komende begrotingsjaar vraagt de VVD voor een aantal punten aandacht:

1.     Laten we ons prachtige Molenlandschap niet vervuilen met windturbines en nog meer hoogspanningsmasten. De energietransitie is een van de grootste maatschappelijke uitdagingen en VVD Molenlanden ziet hierin vooral mogelijkheden. Zonnepanelen op daken, wind op zee, kernenergie op de Maasvlakte en inzetten op innovaties zoals lokale duurzame energieopslag en smart grid oplossingen. Dit betekent voor ons géén nieuwe windturbines en nieuwe hoogspanningsleidingen in of over onze gemeente.

2.     Doorgaan met de uitvoering van sport– en accommodatiebeleid. De gemeente neemt een belangrijke positie in bij het faciliteren van allerlei voorzieningen die we allemaal gebruiken. Bewegen en sporten draagt bij aan de fysieke en mentale gezondheid van onze inwoners, zorgt voor sociale samenhang en helpt om allerlei ellende die onze gemeente geld kost te voorkomen. Wij willen graag dat de weg die is ingeslagen wordt voortgezet en dat we als gemeente hierin onze verantwoordelijkheid blijven nemen.

3.     Verder bouwen, bouwen en nog eens bouwen. We hebben onszelf een ambitieus doel gesteld. 800 woningen toevoegen aan de woningvoorraad in deze raadsperiode. Dit betekent dat we echt moeten doorpakken en dus mooie initiatieven zoveel mogelijk de ruimte moeten geven. We zien graag creatieve ideeën tot realisatie komen en waar mogelijk vrijkomende gebouwen of bedrijfslocaties binnen BSD ombouwen naar mooie en diverse woonbestemmingen. Park Rietveld in Noordeloos is hier een prachtig voorbeeld van, waar we als VVD-fractie echt blij van worden.

4.     Optimale digitaal veilige dienstverlening. We leven in een steeds verder digitaliserende wereld. Ook de gemeente doet steeds meer online en digitaal. Wij vinden het ontzettend belangrijk dat persoonsgegevens bij de gemeente Molenlanden veilig zijn. In de media horen we steeds vaker over datalekken, hacks en ransomware-aanvallen en we zien dat gemeenten een belangrijk doelwit zijn. Wij willen dan ook dat de bescherming van gegevens een integraal onderdeel is van ITprojecten en dat de gemeente zich inspant om grote incidenten te voorkomen door in de organisatie hier voortdurend aandacht voor te hebben en vragen.

5.     Verstandig en duurzaam financieel beleid. Iedere euro die we uitgeven, kunnen we maar 1 keer uitgeven en is geld van onze inwoners. Dit realiseren wij ons iedere dag. We willen dan ook dat we ons geld verstandig besteden aan de dingen die echt belangrijk zijn. Met onze wethouder financiën Bram Visser hebben we als gemeente een bestuurder met kennis, kunde en passie die onze portemonnee goed bewaakt in huis. De komende tijd gaan we echt minder ‘vrije’ financiële ruimte hebben. Dit betekent dat wij als gemeenteraad steeds vaker ‘nee’ moeten zeggen, ook tegen zaken die goed, belangrijk en nuttig zijn. Dat vereist soms lastige keuzes. Laten we deze maken op basis van inhoud, goede afwegingen en inhoudelijke debatten. Daar staan wij voor, laten we ons op aanspreken en willen we ons ook komend jaar ons voor inzetten.

Afsluitend

College, jullie gaan met deze kadernota de begroting voor 2024 opstellen en wij wensen jullie hier veel succes bij.