Kleine windturbines alleen voor ondernemers

Fractievoorzitter Bert Snoek heeft tijdens de commissievergadering op donderdag 30 maart 2023 duidelijk gemaakt WAT de VVD Molenlanden wil met kleine windturbines. Wel voor agrarische bedrijven en ondernemingen op bedrijventerreinen. Meer niet. Geen wildgroei van allerlei turbines in Molenlanden. Zie hieronder zijn bijdrage voor de gemeenteraad.

Laat ik maar met de deur in huis vallen. Het voorstel voor het beleidskader roept bij ons veel vragen op. Inhoudelijk in termen van wie doet wat, wie bepaalt, hoe wordt e.e.a. geregeld et cetera. Daarnaast worden diverse begrippen niet eenduidig gehanteerd. Begrippen zoals as-hoogte, tip-hoogte, turbines en molens worden bijvoorbeeld door elkaar heen gebruikt. Met de antwoorden op de technische vragen van zowel de collega-partijen als de VVD, krijgt e.e.a. gelukkig wel de benodigde aanscherping. Dank voor de vragen en de antwoorden.

Ik wil een korte beschouwing houden over dit beleidsterrein met daarin vervlochten onze mening over ‘wind op land’ en eindigen met enkele vragen aan de wethouder.

U weet hoe de VVD tegen grote windturbines op land aankijkt. Simpelweg: niet doen. Die dingen horen op zee. Wij zetten in op zon en op een andere curve om de doelen voor 2050 te behalen door de inzet van waterstof, kernenergie en innovaties. Tot zover geen nieuws.

Het voorliggende beleidskader voor kleine windturbines is opgeschreven met een roze en een 1-dimensionale bril. Deze bril is o.i. weinig kritisch geweest op de weging en het gebruik van de input van het Gebiedsplatform. Te veel en te eenzijdig is het belang van het alleen het klimaat vooropgesteld, is e.e.a. geschreven in de ‘geest’ van enkele enthousiastelingen, is onvoldoende rekening gehouden met de belangen van ‘andersdenkenden’, is hier en daar leentjebuur gespeeld bij andere gemeenten en is geen rekening gehouden met de aangrenzende beleidsterreinen zoals bv woningbouw en economie (lees in dit geval de huisvesting van arbeidsmigranten).

Natuurlijk is er vraag naar mogelijkheden van ‘wind op land’ met kleine turbines. Die vragen krijgen wij ook. Maar die komen uit de hoek van ondernemend Molenlanden en zeker niet vanuit particulieren. Een enkeling daargelaten. Want ook wij begrijpen dat ondernemers in Molenlanden met name bedrijfszekerheid en leveringszekerheid zoeken als zij de wens uiten om de komende jaren naar duurzaam te transformeren  en ‘iets’ met wind te mogen doen. In onze ogen een gerechtvaardigde wens en ook wij zien in dat er morgen en overmorgen nog geen breed-toepasbare innovaties operationeel zijn en er ook geen aangepaste infrastructuur voor hen voorhanden is. Dat betekent dat wij willen inzetten op tijdelijke en kleinschalige windturbines voor onze ondernemers.

Per definitie dus NIET voor particulieren, NIET bij maatschappelijke of sportbestemmingen en ook NIET in de vorm van een energiecoöperatie. NIET binnen en NIET buiten de bebouwde kom. Wij kiezen voor een beleidsregel die agrarische ondernemers EN ondernemers op een bedrijventerrein maximaal de mogelijkheid biedt om, tijdelijk (zeg: 10 tot 15 jaar), met wind op land aan de slag te gaan. Uiteraard met inachtneming van de diverse voorwaarden zoals gemeld in de stukken. Het zal altijd maatwerk zijn.

De reden waarom wij kiezen voor een beleidsregel voor alleen de ondernemers is tweeledig. 1. Ten eerste de wens voor bedrijfszekerheid c.q. leveringszekerheid van stroom. 2. Ten tweede omdat de combinatie van een turbine bij een boerderij en/of bedrijventerrein kan rekenen op draagvlak EN niet detoneert met de omgeving.

En dat laatste punt is exact waarom wij andere initiatiefnemers willen uitsluiten. Want in het buitengebied krijgen we mogelijk een oerwoud aan turbines en dreigt een verrommeling van onze mooie polder. Immers, u zegt zelf in het beleidskader dat windturbines per definitie niet in de bestaande omgeving en huidige landschappelijke structuur passen. En binnen bestaand stads- en dorpsgebied zal een turbine alleen maar leiden tot verdieping van de tegenstellingen tussen de voor- en de tegenstanders.  U krijgt simpelweg geen draagvlak. In onze ogen zal de discussie van de plaatsing van grote turbines niet anders zijn dan bij de eventuele plaatsing van kleinere turbines. Zelfs als je er een meer-sympathieke naam als ‘dorpsmolen’ aan geeft.

Fractievoorzitter Bert Snoek heeft uiteengezet wat voor een beleidskader voor kleine windturbines wij zouden willen. Eenvoudig gezegd: alleen voor ondernemend Molenlanden. Ik heb 2 vragen voor de wethouder:

·        - Waarom kiest OOK U… niet voor de beleidsmatige insteek om vooral ondernemend Molenlanden te faciliteren met kleine windturbines?

·        - Hoe gaat u om met inwoners die ook met een andere kleur bril kijken naar plaatsing van kleine turbines binnen en buiten het bestaande stads- en dorpsgebied en op welke wijze gaat u om met hun belangen?

1.