Het spanningsveld bij de Toeristische Agenda voor Molenlanden

Omwonenden goed betrekken

Het stimuleren van toerisme en recreatie zorgt voor meer werkgelegenheid, maar tegelijkertijd ook voor zorgen en mogelijke overlast bij inwoners. Niet alle inwoners zullen blij zijn met meer recreanten. Daarom vinden wij het belangrijk dat omwonenden goed betrokken worden bij ontwikkelingen op het gebied van toerisme en recreatie in hun nabij omgeving. Zeker als het gaat om grote projecten, zoals bungalows of een hotel, maar ook bij andere ontwikkelingen die een grote impact kunnen hebben op het dagelijkse leven van de omwonenden.

Werkgelegenheid

In de afgelopen jaren lag het percentage van werkgelegenheid in toerisme en recreatie in Molenlanden slechts tussen de 3 en 4%. Daarom zijn wij van mening dat toerisme en recreatie in onze gemeente zeker gestimuleerd mogen worden. Zowel de dagrecreatie als de verblijfsrecreatie. Het was wat ons betreft dus hoog tijd dat er een Toeristische Agenda voor Molenlanden kwam. Deze agenda bevat niet alleen doelen en kaders, maar ook een uitvoeringsagenda. Wij vinden de Toeristische Agenda voor Molenlanden een mooi, veelomvattend document met een duidelijke koers, die aansluit bij de energie en al aanwezige activiteiten in onze gemeente. Door deze Toeristische Agenda zullen nu eindelijk stappen gezet gaan worden in het stimuleren van toerisme en recreatie. Wij zijn van mening dat dit een goede ontwikkeling is, omdat dit voor meer werkgelegenheid zal zorgen.

Toeristenbelasting

De gemeente gaf aan dat verwacht wordt dat de kosten grotendeels terugverdiend zullen worden via de toeristenbelasting. Zoals wij al meerdere keren te kennen hebben gegeven, zijn wij tegen het heffen van deze belasting. Daar zullen wij bij de Kadernota voor 2022 zeker op terugkomen. Wel vinden wij dat de gemeente door hun financiƫle bijdrage laat zien dat zij serieus aan de slag gaat met deze sector. Wat ons betreft is dat een mooie ontwikkeling, zo lang de omwonenden wel goed betrokken worden bij ontwikkelingen in hun nabije omgeving!